[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_custom_heading text=”” font_container=”tag:h1|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]
Jewish Culture in Copenhagen glæder sig til at byde jer velkommen til vores forårskoncert i den nyrenoverede synagoge i Krystalgade mandag den 18. marts 2019.
Koncerten er en støttekoncert til 40-års jubilæumsudgaven af PGT i København i 2019 ( Pierre Gildesgame Tournament).
Denne gang har vi inviteret Uriel Herman Quartet fra Israel og aftenens gæstesolist er Benjamin Koppel.
Uriel Herman Quartet spiller besnærende musik mellem jazz, rock med klassiske og israelske undertoner. Ensemblet er utroligt godt sammenspillet, og deres melodiske repertoire har en fremragende rytmisk fremdrift ledet af den dygtige pianist Uriel Herman. Han er klassisk uddannet pianist og komponist fra Jerusalems musikakademi og har kastet sin kærlighed over musikken i grænselandet mellem jazz og moderne musikgenrer. Bandet har sat Benjamin Koppel i stævne som gæstesolist.
Sammen med sin kvartet har han udviklet sin egen særprægede sound med etnisk islæt – især i solopartierne på piano og på fløjte. Kvartetten opstod i kølvandet på Hermans første album ”Awake”. De har rejst verden rundt og optrådte på mange forskellige festivaler. De har både været i Europa, Asien og USA, blandt andet i Limoges, Paris, Taiwan, Beijing, Argentina, Sydkorea, Chengdu, Weimar, Bukarest, Cypern og selvfølgelig i Israel – bare for at nævne nogle af stederne.
Blandt Uriel Herman Quartets værker skal deres liveoptagelse ”The Windmill Session” fra 2015 nævnes. Den er optaget i en gammel vindmølle i Jerusalem for et lille publikum bestående af venner og familie. Denne optagelse blev verdensberømt og gjorde dem meget populære i Asien, hvor de optrådte på de største jazzfestivaler. I Taichung spillede de for eksempel for 45.000 mennesker.
Et andet af kvartettens værker som vil vil fremhæve, er “White Night”. Det er en slags jazzrapsodi baseret på klassiske former og elementer, men med meget større frihed. “Klassisk musik står stadigvæk mit hjerte nær, men jeg savnede friheden, friheden til at bryde formen… friheden til at improvisere… til at udtrykke”, siger Herman . Han komponerede “White Night” efter et besøg i Costa Rica. Her overværede han en shamansk ceremoni, som varede hele natten. Denne oplevelse gjorde et stort indtryk på ham. ”Det der interesserer mig på scenen, er de musikalske steder, hvor du ikke har nogen anelse om, hvordan det vil lyde. Musik er tidens kunst… den opstår inde i tiden… den må skifte karakter og være dynamisk”, udtaler han.
Uriel Herman Quartets nye album ”Face to Face” er netop udkommet i januar 2019 hos det franske pladeselskab ”Laborie Jazz”.
Kvartetten består af Uriel Herman på klaver, Haim Peskoff på trommer, Avri Borochov på bas og oud og Uriel Weinberger som spiller på træblæsere.
Avri har studeret både klassisk og indisk tabla musik og jazz i New York. Han er en meget alsidig og velrenommeret bassist og har også optrådt på Roskildefestivalen. Han er også lederen af ethno-jazz ensemblet Yamma og rejser på turné med dem både i Europa og i USA.
Koncerten er et samarbejde med Det Jødiske Samfund, Jewish Culture in Copenhagen samt Hakoah.
Billetpris kr. 250
Politiken Plus, DJS samt medlemmer af Hakoah kr. 200
Børn op til 14 år er gratis.
Der kan indbetales på mobil pay 43662 eller på Jewish Culture’s konto reg 1551 konto 4589357248. Angiv navn og antal billetter. Man kan også bestille billetter hos Jewish Culture på jewishculture@gmail.com
[/vc_column_text][vc_separator][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”7306″ img_size=”full” add_caption=”yes” style=”vc_box_rounded”][vc_single_image image=”7310″ img_size=”full” add_caption=”yes” style=”vc_box_rounded”][/vc_column][/vc_row]